0 artiklar

 

Felsöka pulsbälten

FELSÖKNINGSGUIDE


OBS!! 

1. Inga Suunto Smart Sensor fungerar i systemet! Det måste vara iQniter Smart Sensor
 

2. Ett Suunto Dual bälte utan iQniter logo måste aktiveras in i systemet - gör detta i my.iqniter.com

Om Ni mot förmodan upplever problem med pulsbälten är det viktigt att felsökning görs i rätt ordning. 

Utför steg för steg enligt nedan och identifiera vad som kan vara problemet. 

Potentiellt finns fyra huvudsakliga skäl till varför pulsen inte visas på skärmen:


1. Användaren är inte korrekt registrerad i systemet

Kontrollera att Ni har den senaste uppdaterade mjukvaran av iQniter Cardio Training. 

Kontrollera att personen är registrerad i systemet och att all information är korrekt.

Kontrollera sensor ID på sensors baksida och kolla så att användaren är registrerad med rätt sensor ID. 
Dubbelkolla även stavning på kundens mail adress. 

2. Bältet sitter inte rätt mot kroppen
Pulsbältet ger inte tillräckligt stark signal. 
Se till att huden där bältets båda kontaktytor sätts är fuktig innan användaren sätter det på sig.
Blöt INTE bältet (20190101 har nya rekommendartioner kommit från Suunto)
Se till att bältet sitter riktigt stramt mot kroppen!
Vid väldigt kraftig behåring kan kontaktmedel som "ultraljudsgel" användas.
Kontrollera så att bältet sitter på rätt plats på kroppen. (Se på bilderna noga i nedan)

 

Korrekt placerad

Felaktigt placerad


OBS!
Ett fåtal människor har en hudvävnad som kan göra det svårt för sensorn att fånga upp hjärtrytmen. 

I dessa fall rekommenderar vi att prova alternativ placering med sensorn på ryggen i stället för bröstkorgen. 

Kraftigt överviktiga och/eller mycket yppiga kvinnor kan ha problem med att sensorn misslyckas sända signaler.
Prova därför den alternativa platsen på ryggen.

3. Bältets batteri är tomt eller bältet är defekt

Om ett pulsband har fungerat normalt, men plötsligt inte fungerar längre, är troligen batteriet är slut.
Batteritiden är ca 200 timmar ifall de sköts på rätt sätt (se skötselråd).
Det är också viktigt med batteri av bästa kvalitet. Se annan plats för information.
 

4. Nollställa sensor
Kallas även "reset". När en sensor inte får kontakt med systemet och Ni testat med byta bälte och det ändå inte fungerar kan Ni använda er av en metod som "nollställer" sensorn.
1. Öppna batteriluckan
2. Ta ur batteri och vänd på det och sätt tillbaka i sensorhållaren
3. Låt batteriet sitta i 10 sekunder, vänd det om igen och montera batteriet och på med luckan. 
Nu ska bältet fungera!

 

Om ett batteribyte inte hjälper och andra steg i felsökningen är utförda, bör användaren testas med ett nytt bälte (strapsen) för att se om det fungerar då. Om det fungerar med det nya bältet så är det fel på det gamla bältet. 

Kom ihåg att bälten slits, elektronplattorna på insidan av bältet slits och de kan spricka, då är det dags köpa nytt bälte. Bälte ska Ni på gym ha hemma så era kunder kan köpa dem löst utan sensor.  

 

Felplacerad Suunto Team Pod / iQniter TEAM Reciever

TEAM POD 
Tar bara emot signal från Dual bälten.
Placeringen av Suunto Team Pod ska vara 2.5m från golv och placerad så att Suunto logo är riktad mot pulsbältena på deltagarna, då kommer antennen peka åt sidan. 
Antennen ska INTE peka upp, ner eller mot deltagarna. Kontrollera så att anslutningen med USB i datorn är stabil!

 

TEAM RECEIVER 
Fördelen är att den tar emot signal från både Dual bälte och Smart Sensor bälte.
Viktigt att den sitter högt upp. Annan radiosignal, material i väggar, golv och tak kan påverka mottagningen. Ni kan behöva prova er fram efter optimal mottagning innan ni gör en slutgiltig placering.
I en del lokaler kan 2 mottagare vara lösningen.